Over Scouting alphen

De Stanislaskostkagroep in Alphen bestaat al ruim 80 jaar! Het is een actieve groep met ongeveer 150 leden, verdeeld over groepen van Bevers tot Plusscouts. We komen uit Alphen in Noord Brabant  en we behoren sinds de herindeling van de scouting groepen binnen Nederland bij de Regio Hart van Brabant.

“Ut Jeugdhuis” is de thuisbasis van Scouting Alphen. Hier is op verschillende avonden wat te doen.

Omdat kinderen van verschillende leeftijden  verschillende dingen leuk vinden, komt elk kind in een speltak. Een speltak is een groepje kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Iedere speltak houdt zich bezig met activiteiten die op de leeftijd van de kinderen zijn aangepast. Ook heeft iedere speltak zijn eigen leiding. De verschillende speltakken kun je bekijken door in het menu op de knop speltakken te drukken.

Bij Scouting krijgen de kinderen spelenderwijs veel te maken met samenwerking, zelfstandigheid en omgang met een groep. Omdat wij een groot buitenterrein hebben, doen we het liefst buiten activiteiten, daarbij kun je  denken aan activiteiten als vlotten bouwen, speurtochten, kampvuren, nachtspelen of droppings. Meer informatie over de activiteiten van de speltakken kun je vinden op de pagina’s van de speltakken of op de activiteitenpagina.

Groepsfoto Scouting Alphen

Opkomsten

Tijden dat de verschillende Speltakken hun opkomsten draaien!

Bevers 5-7 Jaar Zaterdag 10.00 – 12.00 uur
 Jongste Welpen 7-9 Jaar Dinsdag 18.00 – 20.00 uur
 Oudste Welpen 9-11 Jaar Dinsdag 18.00 – 20.00 uur
 Scouts 11-15 Jaar Vrijdag 19.00 – 21.00 uur
 Explorers 15-18 Jaar Vrijdag 19.30 – 21.30 uur
 Roverscouts 18-21 Jaar Woensdag 19.00 – 21.00 uur
 Plusscouts 21-99 Jaar Donderdag 1 x per maand 20.00 – 22.00 uur
Voor meer informatie over de diverse speltakken kun je kijken op de speciale speltak pagina’s.

Kennis maken – Inschrijven

Ieder kind wat eventueel bij scouting wil komen kan natuurlijk eerst een paar keer geheel vrijblijvend kennis komen maken. Als het kind het dan naar z’n zin heeft, ontvangen de ouders van de leiding een inschrijfformulier. Nadat het formulier weer is ingeleverd, gaan de ouders contributie betalen. Het kind hoeft dan nog geen uniform te dragen, dat hoeft pas na de installatie.

Groepsactiviteiten

Een aantal keer per jaar houden we een activiteit met alle speltakken samen. Zoals het overvliegen & het Jota/Joti weekend in oktober. Meer informatie over de verschillende activiteiten vind je op de activiteitenpagina.

Overvliegen

Iedere speltak heeft z’n leeftijdsgrenzen. Dit betekent dat een kind na verloop van tijd te oud zal worden voor een speltak. Het kind zal dan doorstromen naar de volgende speltak. Dat gebeurt meestal in het begin van het seizoen. Het is een feestelijke gebeurtenis, dat overvliegen wordt genoemd. Na een aantal weken wordt het kind in de nieuwe speltak opnieuw geïnstalleerd en is er een uniform te verkrijgen via de nieuwe speltak.